Psychologie a používání barev ve fotografii
8. Jak používat barvy ve fotografii
... aneb zelená - modrá, pro blázny dobrá ...
V tomto díle se podíváme na vhodné používání barev ve fotografii, vysvětlíme si, co to je barevný kruh a jak s ním pracovat. Řekneme si, jak se barvy rozdělují a jaká je psychologie barev ve fotografii, tedy jaké emoce dosáhneme použitím určité barvy.
Barevné modely
Na úvod se trochu dotkneme teorie, abychom věděli, co to vlastně barvy jsou a jak vznikají.
Model RGB - patří mezi nejznámější barevné modely. Skládá se ze tří barevných kanálů: červená (R-Red), zelená (G-Green) a modrá (B-Blue). K vyjádření hodnoty RGB se používají tři čísla, které určují barvu i intenzitu světla. Minimální hodnota je 0, maximální hodnota je 255 a více snímač neuvidí. RGB model používá aditivní míchání barev a složením světel se vytvoří bílá barva.
Model sRGB - protože model RGB nemá přesnou specifikaci základních barev, vznikla varianta sRGB, která se stala standardem pro Windows a v tomto modelu pracují také digitální fotoaparáty.
Model AdobeRGB - model, který byl vytvořen firmou Adobe. Používá odlišné základní barvy a nabízí větší rozsah barev než model sRGB. Běžný monitor jeho rozsah nedokáže zobrazit.
Model CMYK - je určený zejména pro tisk. Skládá ze 4 barev, čtvrtá barva (blacK) se přidává pro praktické vylepšení tmavých odstínů. Model CMYK pracuje na opačném principu modelu RGB, takže složením světel se vytvoří černá barva.
Subtraktivní míchání barev modelu CMYK. Přidáním všech inkoustů se vytvoří černá barva, ale používá se čtvrtá černá barva (blacK), také kvůli úspoře barev v tiskárně.
Model HSB (HSV) - používá se zejména v editorech. Popis barvy probíhá také pomocí tří čísel, ale v jiném významu. Barva (Hue, H) vyjadřuje barvu (červená, zelená, modrá) v úhlu o rozsahu 0-360° na barevném kole - tedy rozsah 0-360°, kdy úhel 0° = červená, úhel 120° = zelená a úhel 240° = modrá. Saturace (sytost) barvy (Saturation, S) vyjadřuje, kolik je přimícháno bílé (šedé). Hodnota se udává v procentech: 100 % = čistá barva, 50 % = poloviční sytost a 0 % = odstín šedé zcela bez barvy. Jas (Brightness, B nebo Value, V) je jasný - udává jas barvy v rozsahu 0-100 %.
Model Lab - je určený zejména k převodu modelů, nebo odšumnění kanálů.
Tolik asi k teorii a můžeme přistoupit k praktickému využití barev ve fotografii.
Co je barevný kruh?
Barevné schema - v mnoha oborech, které se zabývají barvami, je často hledáno vhodné barevné schéma. Jde tedy o to, najít barvy, které mají spolu co nejlepší estetický dojem. Ne všechny barvy totiž mohou existovat vedle sebe, některé barevné kombinace působí nepříjemně nebo rušivě. K určení barev, které spolu ladí, slouží právě barevný kruh. Může se jednat například o barvy doplňkové, harmonické, příbuzné nebo monochromatické.
Co jsou doplňkové barvy?
Doplňkové barvy - neboli kontrastní barvy jsou jakékoliv dvě barvy, které jsou umístěny na protilehlé straně barevného kruhu. Základní doplňkové barvy, které nalezneme i v grafických editorech, jsou dvojice barev: azurová - červená, purpurová - zelená a žlutá - modrá.
Pokud použijeme doplňkové barvy, vyvoláme ve snímku pocit kontrastu, proto se jedná o barvy kontrastní.
Co jsou harmonické barvy?
Harmonické barvy - jsou jakékoliv tři barvy, které jsou umístěny na barevném kruhu a jsou spojeny rovnostranným trojúhelníkem. Pokud takovéto barvy ve fotografii použijeme, navodíme v divákovi esteticky příjemný pocit, protože harmonické barvy zkrátka spolu ladí a doplňují se.
Harmonické barvy jsou jakékoliv tři barvy, které jsou spojeny rovnostranným trojúhelníkem
Co jsou příbuzné barvy?
Příbuzné barvy - jsou takové barvy, které leží na barevném kruhu vedle sebe. Příbuzné barvy mají velmi podobný účinek jako barvy harmonické a používají se na fotografiích, kdy se chceme vyjádřit jednou barvou, přesněji odstíny jedné barvy. Na barevném kruhu pak příbuzné barvy jeho výseč. V přírodě nalezneme příbuzné barvy typicky na podzim.
Příbuzné barvy nalezneme v přírodě zejména na podzim a leží na výseči barevném kruhu vedle sebe
Co jsou monochromatické barvy?
Monochromatické barvy - monochromatický znamená jednobarevný, ale nemusí to být odstín šedé (černobílá). Při použití monochromatické barvy pracujeme z její sytostí a hodnotou jasu. Je dobré využívat ve snímku kontrastních ploch, jinak může snímek působit poněkud nevýrazně.
Černobílá fotografie - je poněkud zavádějící, leč rozšířený výraz pro fotografii, která je prezentována v odstínech šedi, tedy ve stupnici od bílé po černou. Používá se ke zdůraznění určité atmosféry nebo tam, kde by barevná složka rušila. Vytvořit černobílou fotografii není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Mnozí při převodu na černobílou fotografii používají metodu pouhého odstranění barevné informace, ale to bývá v mnoha případech málo...
Barevná selekce
Barevná selekce je barevné odlišení hlavního objektu od pozadí, čímž hlavní objekt zdůrazníme. Může se tedy jednat o barevný hlavní objekt a černobílé pozadí nebo obráceně, V praxi může takový snímek vypadat zajímavě, obvykle je ale nepřirozený.
Použití teplých a studených barev
Rozdělení barev je možné vytvořit několika způsoby. Nejčastěji používáme barvy teplé a barvy studené.
Teplé barvy - označení teplé barvy vzniklo od pocitu tepla. Jakou barvu si představíte, pokud má vyjadřovat teplo? Asi žlutou jako slunce (nebo červenou) a je to správně, neboť společná základní barva pro teplé barvy je právě žlutá. Teplé barvy jsou samozřejmě také její blízké příbuzné: červená, oranžová, žlutočervená, žlutá, zelenožlutá a zelená.
Studené barvy - opakem teplých barev jsou studené barvy, které vyvolávají pocit chladu. Společná základní barva pro studené barvy je modrá. Studené barvy jsou takové, které modrou obsahují, tedy modrozelená, modrá, fialověmodrá, fialová a červenofialová. Všechny obsahují modrou. Opakem tepla, které vyjadřovalo slunce je chlad vody.
Sytost barev - barvy mohou být plně syté, ale lze je zeslabit kombinací s černou, šedou nebo bílou barvou.
Umístění teplých a studených barev - při vytváření kompozice můžeme s úspěchem využít teplotu použitých barev a tím změnit celkovou náladu fotografie. Teplejší barvy je vhodné umístit do popředí, studené a méně syté pak použijeme na jeho pozadí.
Jaký je vliv barev na psychologii?
Každý z nás preferuje různou barvu, ale existují pravidla, která pro psychologii barev platí obecně a tedy pro většinu diváků.
Jak tedy můžeme na diváka psychologicky působit pomocí barev?
Bílá barva - vyjadřuje čistotu, pravdu, svobodu a začátek. Bílou barvou je možné také vyjádřit chlad.
Černá barva - je opak bílé, v naší kultuře označuje smutek a smrt. Je to protipól k začátku, vyjadřuje konec, rozhodnutí, ale také prázdnotu. Černá barva je barvou formální, dokáže vyjádřit eleganci, ale také sílu.
Červená barva - barva vzrušení, vyjadřuje energii a dynamiku, ale i ohrožení (krev, semafor). Červená barva přitahuje pozornost, je dráždivá a proto může ve fotografii zneklidňovat. Automatika fotoaparátu má obvykle z červenou barvou problém, bývá na snímku až agresivní.
Modrá barva - protipól červené. Modrá barva uklidňuje (barva vzduchu, oblohy), je přívětivá, vyjadřuje pohodu
Zelená barva - symbolizuje přírodu, je uklidňující barvou. pomocí zelené barvy je možné vyjádřit růst, tvorbu a vývoj.
Oranžová barva - dynamická teplá barva, evokuje radost a očekávání.
Žlutá barva - základní teplá barva, charakterizuje vystupující energii. Žlutá barva je veselá a otevřená, vyvolává pocit srdečnosti.
Hnědá barva- barva země - solidní, vážná, realistická, střízlivá. Představuje jistotu, pořádek, domov a tradice.
To byly některé základní barvy, které se často používají. Jako protipól bych uvedl pouze jednu - a to fialovou barvu, která se opravdu moc nevidí
Fialová barva - je barva neklidná a znepokojující. Fialová barva je spojována s intuicí, ale prý také s nesmyslem.
Co je barevná kompozice?
Pokud bychom si měli tento článek shrnout, zeptáme se - co je tedy barevná kompozice? Barevná kompozice řeší, zda je správná harmonie barev, kontrast, vzájemný soulad použitých barev, správné umístění barevných ploch ve snímku apod. Barevná kompozice znamená uspořádání barev a prvků v obraze, ve fotografii. Použitím vhodných barev vyjadřujeme emoce snímku, ovlivňujeme jeho estetické vyjádření. Dodržovat barevnou kompozici začali už staří mistři malíři, platí obecně, tedy nejen ve fotografii.
V následujícím dílu se podíváme na to, jak se fotografuje v nejoblíbeněších kategoriích...
< Předchozí Obsah Následující >