Základní pravidla pro dobrou fotografii
6. Jaké jsou základní pravidla úspěšné fotografie
... aneb jak vytvořit kvalitní snímek ...
V předchozích dílech jsme se věnovali výhradně technice a ovládání fotoaparátu. Je tedy na čase podívat se techniku vytváření kvalitní fotografie.
Představíme si několik základních pravidel, které udělají z "fotografie" fotografii. Možná po přečtení následujícíh řádek sami poznáte, jakých chyb jste se během expozice snímku dopustili.
Na úvod:
Základní pravido : Naučte se nejprve ovládat svůj fotoaparát "poslepu". Pokud budete například přemýšlet, jak přepnout na bodové měření a vybrat jiný ostřicí bod, nebudete se moci soustředit na vlastní fotografování.
Kontrolujte stav baterií - mějte v pořádku techniku, mějte dobité baterie. Až vyšplháte na kopec v lůně přírody a zjistíte, že máte vybité baterie, žádné snímky nebudou...
Používejte kvalitní stativ - levný stativ, který jakž takž udržel Váš fotoaparát na rovné podlaze v obýváku, Vám v terénu prostě klekne. Budete mít štěstí, když nerozbijete objektiv. Pouze kvalitní a bytelný stativ nedokáže zajistit stabilitu fotoaparátu bez chvění.
Používejte filtry - minimálně UV filtr (alespoň kvůli ochraně optiky), případně polarizační filtr nebo MD filtr. Víte, že filtry lze používat i na některých kompaktech? Stačí použít speciální držák filtrů.
Používejte kvalitní oblečení a obuv - pokud se budete celí promrzlí klepat v promáčených botech, kvalitní snímek asi nevytvoříte.
Kategorie fotografií
Fotografie lze rozdělit ve své podstatě do dvou kategorií:
- fotografie technická, domunentární - tyto snímky mají za cíl sdělovat fakta, věrné barvy, ukázat předmět či situaci tak, jak je a jak má vypadat. Technická fotografie nezkresluje skutečnost a proto se používá jako ilustrační obrázek k textu, obrázek pro webové prodeje, pro katalogy bez nějakého přikrášlení. Technická fotografie může být ale v podstatě také Váš snímek do rodinného alba, kdy jste vycvakli Vaše děti doma na gauči a nechali snímek tak jak je.
- fotografie kreativní, umělecká - tyto snímky nezobrazují holou realitu, ale nějakým způsobem se liší. Kreativní fotografie Vás pobaví, zasmuší, přivede k zamyšlení, zkrátka něčím zaujme. Může to být barevným laděním nebo naopak odstraněním barevné informace, neobvyklým úhlem pohledu, nezvyklou kompozicí ...
Kreativní snímky je možné vytvořit v řadě kategorií, do kterých se fotografie rozděluje - portrét, akt, krajina, architektura, makro, ale třeba i reportážní nebo sportovní fotografie. Jde jen o to, jak je námět zpracován.
Co vlastně fotím?
Možná se Vám zdá tato otázka hloupá, ale posuďte sami: pokud něco fotografuji, vím co fotografuji, ale pochopí to také divák? Bude pozorovatel vědět proč tato fotografie vznikla? Pozná její účel? Divák nezná Váš důvod, musí jej z fotografie poznat. Pokud tedy pořídíte snímek člověka, za kterým je dalších pět svačících lidí, půlka kašny a vzadu na obzoru je v lese nějaký obrys stavby, můžete říct - tady jsme byli na Karlštejně. To je typický snímek z dovolené, kde je "naplácáno" všechno v jednom záběru a Vy musíte vysvětlovat o co tam vlastně jde. Co si divák pomyslí? Aha - Karlštejn...
Musíte si vybrat - buď vyfotím Karlštejn (stačí detail), nebo kašnu (stačí chrlič s kouskem vody), nebo portrét, kde bude kašna tvořit rozostřené pozadí, nebo... a o tom to je...
Správná kompozice scény, srostlice ...
O správné kompozici snímku a zlatém řezu si povíme sice až v následujícím dílu, ale na hlavní zásady a chyby v kompozici upozorníme už nyní.
Hlavní objekt - je důležité soustředit se na hlavní objekt ve snímku, zdůraznit, co je ve snímku důležité, tedy co má připoutat divákovu hlavní pozornost. Můžete využít hloubku ostrosti, barevné odlišení, odlišení stářím předmětu a pozadí apod.
Srostlice - toto zajímavé slovo má jediný význam - jde například o to, aby z hlavy portrétované osoby "netrčel" strom, sloup elektrického vedení apod. Takže pozor na srostlice, na to, co má kdo za hlavou.
Dotek objektu s okrajem - jedná se o dotek části hlavního objektu s okrajem snímku. Opravdu nevypadá dobře, když se vlasy nebo prsty těsně dotýkají okraje snímku. Další chybou je, když se do snímku "nevešla" část těla: kus hlavy, ruky, nohy apod.
Směr pohybu - pokud fotografujete pohybující se objekt z bočního pohledu, měl by se pohybovat směrem do snímku. To znamená, že během kompozice je nutné nechat před objektem volný prostor.
Přesná kompozice - snažte se komponovat snímek tak, aby jste jej nemuseli zbytečně ořezávat. Pokud budete chtít pořizovat výtisk ve velkém formátu, mohou Vám díky zbytečnému ořezu chybět pixely. Pokud fotíte na 6 MPix fotoaparát a oříznete 1/3 snímku, zbydou Vám pouze 4 MPix.
Fotografujte zblízka, použijte zoom
Fotografování zblízka - z výše uvedeného příkladu snímku Karlštejnu vyplynulo, že fotograf byl moc daleko. Takový obraz, jaký vytvořil, vidí každý návštěvník. Proto musí udělat snímek, který divákovi něco přiblíží. Zkuste se tedy přiblížit - objevte nový pohled. Vyfotografujte pouze část, zbytek si divák domyslí - vzbudíte jeho fantazii a tím i zájem, snímek už nebude nudný.
Použijte teleobjektiv - divákovi přiblížíte děj nebo detail, který běžně neuvidí nebo si jej nevšimne, tím se stane snímek poutavý.
Jděte ještě blíž, fotografujte makro záběry
Fotografování makra - makrofotografie je velmi oblíbená - dokáže odhalit svět, který divák nemůže spatřit. Ukažte divákovi detaily, o kterých neměl ani ponětí.
Pracujte z hloubkou ostrosti
Hloubka ostrosti - hloubka ostrosti dokáže oddělit pozadí a popředí od fotografovaného objektu. Tím, že bude hlavní objekt ostrý a popředí a pozadí snímku rozostřené, dokážete zdůraznit hlavní motiv - přitáhnout do této oblasti snímku divákovu pozornost. Současně tímto způsobem dokážete vyjádřit prostor.
Použití clony - používejte clonu, fotografujte s prioritou clony. Nejvyšší míru rozostření dosáhnete při maximálním přiblížení a minimální cloně. U makro fotografií trochu opatrněji - je třeba velmi přesně ostřit a lepší je trochu přiclonit.
Měňte vzdálenosti, úhel pohledu
Fotografování z různých vzdáleností - vytvořte snímek, poodstupte - použijte zoom, a znovu poodstupte - použijte zoom... Uvidíte, jak se fotografie mění, přestože hledáček vyplňuje stále stejný objekt.
Fotografování z různých úhlů - vytvořte snímek z podhledu, z nadhledu, ptačí perspektivy, klekněte si, lehněte si, vylezte na něco ... Běžný divák to nedělá - ukažte mu, že běžný předmět nebo situace vypadá ze zajímavého úhlu pohledu zcela jinak, vyjímečně...
Fotografujte za různých světelných podmínek
Fotografování ráno a večer - vyfotografujte stejný záběr ráno a večer, kdy sluneční paprsky dopadají z odlišných stran. Uvidíte, jak se předmět dokáže proměnit. V poledne a zvláště za slunečného počasí v létě si můžete dát pauzu. Sluneční světlo je příliš intezivní, vznikají tvrdé stíny. Ráno a večer má světlo mnohem lepší teplotu barvy světla, světlo je mnohem měkčí.
Fotografování v různém ročních období - vyfotografujte stejný záběr na jaře, v létě, na podzim i v zimě. Vracejte se znovu na stejná místa - budete překvapeni, jak se dokáží proměnit.
Fotografujte z bleskem
Použití blesku za dne - zkuste fotografovat s bleskem i za jasného počasí, tedy v protisvětle - dokážete odhalit množství detailů a prosvětlit stíny.
Použití blesku za snížených světelných podmínek - zkuste fotografovat s bleskem za snížených světelných podmínek i venku - může vzniknout zajímavý snímek s osvětleným popředím. V takovém případě nezapomeňte použít synchronizaci blesku s dlouhými časy.
Pozor na přesvícení stínů - pokud budete používat vynucený blesk, nezapomeňte, že blesk přesvítí přirozené stíny, případně vytvoří nové. Snímek se tak může stát nepřirozený a může se stát plochým.
Kreativní a pohotový fotograf
Připravenost - někdy se také při pohledu na zachycený zajímavý moment na snímku říká: ten fotograf měl ale štěstí. Mnohdy to jistě platí, ale také je pravda, že je důležitá předvídavost. Pokud se chystá na scéně nějaká akce, je třeba mít připravený fotoaparát, nastavené sekvenční snímání a sledovat scénu hledáčkem fotoaparátu. Jinak bude vždycky pozdě...
Předvídavost - dobrý fotograf je vždy ve střehu, podobně jako dobrý řidič. Sleduje situaci a snaží se předvídat, co se v následujících chvílích odehraje. Je tedy o krok před ostaními...
Kreativita - fotograf zkouší nová nastavení, zjišťuje, co mu jeho přístroj nabízí za možnosti a veškeré vlastnosti zkouší v praxi. Má nápady, hledá na scéně souvislosti, interakci objektů apod...
Dívejte se kolem sebe
Snímky bez fotoaparátu - jistě nenosíte svůj fotoaparát neustále u sebe, ale to Vám nebrání v tom, rozhlížet se kolem sebe. Při procházce se rozhlédněte a zkuste najít vhodný záběr, představit si výřez. Přesně tak se přece chováte při hledání scény. Jediný rozdíl je v tom, že snímek nevytvoříte. Hledejte zajímavá místa a pak se k nim vraťte s fotoaparátem. Navštěvujte (tentokrát s fotoaparátem) místa, kde se něco děje a foťte je. Považujte tuto činnost za testovací fotografie - získáte cvik a praxi.
Vyberte si svoje kategorie
Můžete vyzkoušet fotografovat všechny kategorie, např. krajinu, protrét, makro ať zjistíte, která je Vám bližší. Této kategorii se věnujte a výsledky se dostaví. Já se například vyhýbám portrétu - zkrátka cítím, že portrét mi nesedí a když mě někdo pochválí moje fotografie, a na jejich základě mě požádá o portrét - odmítnu...
Zásad pro vytvoření správné fotografie je jistě mnohem víc, snažil jsem se uvést jen ty základní a možná jsem i na něco zapomněl. A i když se snímek nepodaří exponovat správně, současné editační schopnosti mnoha programů dokáží v digitální fotografii téměř zázraky.
Základem dobrého snímku, je ale také správná kompozice snímku. A o tom bude následující díl.
< Předchozí Obsah Následující >