14. Gimp - simulace odlišných prostředí, stavů a činností
14. Gimp - simulace odlišných prostředí a činností
V tomto díle se budeme věnovat trochu zajímavějšímu tématu a to simulacím. Dokážeme tak napodobit různé prostředí a činnosti, které ve skutečnosti vůbec nenastaly.
Na úvod musím předeslat, že nejčastěji používaným případem je zřejmě simulace šedého přechodového filtru nebo žlutý filtr pro zvýraznění mraků. Tento postup jsem už ale popisoval dříve a obsahuje jej kapitola:
12. tutorial úprava oblohy II., šedý přechodový filtr
Simulace barevných filtrů
V tomto návodu napodobíme situaci, kdy byl před objektiv vložen barevný filtr. V Gimpu proto vytvoříme barevný filtr, který vložíme nad obrázek. Nad rozdíl od reálné situace ale navíc v Gimpu dokážeme plynule nastavovat míru působení našeho vytvořeného filtru...
1. Vytvoření kopie obrázku - nejdříve obrázku vytvoříme v pravém panelu kopii nebo použijeme příkaz Vrstva/Duplikovat vrstvu.
2. Smazání obsahu vrstvy - obsah této aktivní vrstvy smažeme příkazem Upravit/Vymazat.
3. Vytvoření filtru - K vytvoření barevného filtru použijeme filtr Kolorování. Spustíme jej příkazem Barvy/Kolorovat. V okně kolorování klikneme na některou z připravených barev filtru a potvrdíme ji tlačítkem Budiž nebo klikneme na ikonu Vlastní barva. V novém okně Vlastní barva kolorování si pak namícháme svůj vlastní odstín vybrané barvy. Okna potvrdíme tlačítkem Budiž.
4. Nastavení intezity filtru - po předchozím potvrzení se nám okno vrstvy vyplnilo nastavenou barvou filtru. Pokud bychom pracovali přímo s obrázkem, nemohli bychom nastavit intezitu filtru. Ale protože máme filtr ve své vlastní vrstvě, můžeme tím pádem změnit míru překrývání. V pravém panelu tedy změníme Režim na typ Překrytí a pomocí jezdce Krytí můžeme nyní plynule nastavit intenzitu působení našeho filtru od 0 až po 100%...
5. Sloučení vrstev - vrstvy sloučíme pomocí příkazu Vrstva/Sloučit dolů.
Další článek o simulaci filtrů pro převod do černobílé fotografie naleznete v odkazu zde:
Simulace odlesků slunečních paprsků v objektivu
Pravdou je, že se odlesků v objektivu většinou snažíme zbavit, ale co když nastane situace, že odlesk naopak potřebujeme přidat? Tady je řešení:
Gimp obsahuje filtr, který nalezneme v menu Filtry/Světlo a Stín/Odlesk objektivu. Střed odlesku jednoduše posunujeme změnou hodnot souřadnic X a Y nebo označíme volbu Zobrazovat polohu a odlesk jednoduše posouváme přetažením kurzoru myši.
Simulace pohledu lupou
Pomocí tohoto návodu jednoduše vytvoříme situaci, kdy byla nad obrázek položena lupa.
Použijeme filtr, který nalezneme v menu Filtry/Světlo a Stín/Použít čočku. V novém okně Efekt čoček můžeme označit následující volby:
- Ponechat původní okolí - lupa bude ležet těsně nad obrázkem a jeho okolí nebude ovlivněno.
- Nastavit okolí na barvu pozadí - oklí obrázku bude vyplněno barvou, jakou určíte jako Barvu pozadí - kde se tato barva nastavuje jsme si už řekli...
- Refrakční index čoček - tento vědecký název neznamená nic jiného než míru zkreslení čočkou.
Tip:
Tento filtr vždy vyplňuje maximální možnou oblast obrázku. Jistě by mohlo být zajímavé, kdyby šla lupa použít pouze na jeho vybranou část. Není nic jednodužšího - nejprve v požadované oblasti vytvoříme například kruhový výběr a teprve poté filtr spustíme...
Simulace zestárnutí předmětu
Tento postup je vhodný zejména pro snímky starých předmětů, simulace dokáže zdůraznit poškození nebo zesílit například zrezavění těchto předmětů.
1. Vytvoření kopie obrázku - nejdříve obrázku vytvoříme v pravém panelu kopii nebo použijeme příkaz Vrstva/Duplikovat vrstvu.
2. Použití filtru Ekvalizace - k vytvoření této simulace použijeme filtr Ekvalizace, který nalezneme v menu Barvy/Automaticky/Ekvalizovat. A tady někdy může nastat problém - použití tohoto filtru je trochu nepředvídatelné. V závislosti na barvách, které obrázek obsahuje může být výsledek fantastický nebo bohužel téměř nepoužitelný... Většinou mívá příliš intezivní účinek a je třeba si pomoci příkazem Upravit/Zeslabit. V okně Zeslabit Ekvalizace pak jezdcem Krytí intenzitu působení úpravy zeslabíme.
3. Pokud obrázek získal nevhodné odstíny, můžeme je snížit pomocí příkazu Barvy/Odstín-sytost. Jezdcem Sytost poté zeslabujeme nasycení barev.
4. Změna Režimu - v pravém panelu změníme typ Režimu na Jas, a pokud je to nutné, můžeme snížit míru prolínání jezdcem Krytí.
5. Sloučení vrstev - vrstvy sloučíme pomocí příkazu Vrstva/Sloučit dolů.
Tip:
Jak jsem se zmiňoval, výsledek je závislý na obsahu barev obrázku. Můžete tedy zkusit další typy režimů prolínání.
Původní snímek a po simulaci zestárnutí
Simulace pokovení předmětu
Tento postup je vhodný zejména pro snímky kovových předmětů, simulace dokáže vytvořit dojem pokovení těchto předmětů.
1. Vytvoření kopie obrázku - nejdříve obrázku vytvoříme v pravém panelu kopii nebo použijeme příkaz Vrstva/Duplikovat vrstvu.
2. Obrácení barev - použijeme příkaz Barvy/Invertovat.
3. Změna Režimu - v pravém panelu změníme typ Režimu na Pouze ztmavení.
4. Sloučení vrstev - vrstvy sloučíme pomocí příkazu Vrstva/Sloučit dolů.
5. Vytvoření kopie obrázku - obrázku opět vytvoříme v pravém panelu kopii nebo použijeme příkaz Vrstva/Duplikovat vrstvu.
6. Změna Režimu - v pravém panelu změníme typ Režimu, tentokrát na Zesvětlení. Jezdcem Krytí snížíme míru prolínání tak, aby výsledek vypadal co nejlépe.
7. Sloučení vrstev - vrstvy sloučíme pomocí příkazu Vrstva/Sloučit dolů.
8. Obarvení - pomocí příkazu Barvy/Obarvit změníme obrázku odstín. Jezdcem Odstín nastavíme hodnotu cca 200.
Původní snímek a po simulaci pokovení
Simulace snímku zachycené obrazovky
Tento postup se může hodit například při fotomontážích, kdy potřebujeme na plochu televizní obrazovky dostat "reálný" snímek obrazovky tak, jak by jej zachytilo oko fotoaparátu. K této simulaci použijeme filtr Video. K němu nutno říct, že náhled tohoto filtru nezobrazuje aktuálně upravovaný obrázek, ale má pevně daný náhled - změnou voleb měníme v náhledu pouze efekty. Na náš snímek budou tyto efekty použity až po potvrzení.
Filtr Video nalezneme v menu Filtry/Zkreslení/Video. Nebudu zde rozepisovat, co která volba vytvoří za efekt, to je nakonec vidět v jeho náhledu. Na závěr stačí filtr potvrdit.
Simulace pohledu přes skleněné cihly
Těmto cihlám se říká také luxfery a my podle následujícího návodu dokážeme simulovat pohled na obraz za nimi.
Filtr není nijak složitý, nalezneme jej v menu Filtry/Světlo a stín/Skleněné dlaždicování. Nastavujeme hodnoty Šířka a Výška, které udávají rozměr v daném směru. Ikona řetězu tyto rozměry provazuje - pokud na ni klikneme a rozpojíme jej, můžeme začít vytvářet tvar obdélníku.
Simulace nasnímaného filmového pásu
Tento postup představí, jak lze snadno simulovat nasnímaný filmový pás s libovolným počtem okének. V každém filmovém okénku může být samozřejmě jiný obrázek.
1. Otevření obrázků - otevřeme tolik obrázků, kolik bude mít políček filmový pás. Ale POZOR! Obrázky nesmějí být ve společném stohu vrstev, ale každý ve svém vlastním okně!
2. Použijeme příkaz Filtry/Kombinace/Film. V okně Filtr nalezneme dva seznamy: Dostupné obrázky (to jsou obrázky k použití) a seznam Na filmu (to jsou obrázky, které jsou na filmovém pásu již umístěné). Klikneme na název obrázku a potvrdíme tlačítkem Přidat.
3. Aktivace dalšího okna obrázku - klikneme na okraj okna dalšího obrázku (tím jej aktivujeme) a opakujeme předchozí bod. Stejným způsobem opakujeme postup tak dlouho, dokud nejsou v seznamu všechny připravené obrázky.
4. Nastavení vzhledu -nyní nastavíme vzhled filmového pásu - tady je nabídka jasná. Na kartě Pokročilé můžeme změnit rozměry pásu.
5. Potvrzení - v posledním použitém filtru stiskneme tlačítko Budiž a všechna ostatní okna a filtry zavřeme.
Simulace poházených fotografiií
Pomocí tohoto návodu vytvoříme situaci, kdy jsou fotografie poházené po stole. Můžeme použít například fotografie z dovolené, které si zkopírujeme do nějaké nové složky, kde budou připravené. Obrázkům můžeme přidat třeba rámečky...
1. Pokud má být viditelná deska stolu, pořidíme si její snímek (nebo si jej graficky vytvoříme) a otevřeme jej jako první. Deska stolu ale nemusí být viditelná a tak můžeme tento krok klidně přeskočit. Každopádně si místo něj otevřeme nový soubor obrázku, na který budeme obrázky skládat - na něco se to prostě položit musí :-))))). Základní soubor obrázku musí mít co největší možné rozlišení vzhledem k tomu, že na něj budeme pokládat vedle sebe další obrázky (jejich rozlišení se sčítá).
2. Otevřeme první obrázek jako vrstvu. Obrázek bude třeba zřejmě zmenšit. Použít můžeme například nástroj Škála, kterým dokážeme zároveň obrázek posunout na požadované místo. Dále je vhodné některé obrázky pootočit - k tomu slouží nástroj Rotace.
3. Stejným způsobem pokračujeme i u dalších vrstev obrázků.
4. Na závěr sloučíme všechny vrstvy do jedné příkazem Obrázek/Sloučit viditelné vrstvy.
Tip:
Není nutné omezovat se rozměry deskou stolu (okna obrázku neboli spodní vrstvou). Některé obrázky můžeme nechat přesahovat mimo spodní vrstvu - nástroj Škála to umožňuje! Můžete zkusit měnit pořadí jednotlivých vrstev (samozřejmě mimo té spodní), možná bude výsledek zajímavější. Jednotlivým vrstvám je možné přidat stín (viz další návod), ale v tom případě pozor ať se v tom nezamotáte a stíny "sedí" ke svým obrázkům. Některý z horních obrázků je možné také prouhnout (viz další návod) i se svým vrženým stínem - to vypadá velmi dobře. Zkrátka fantazii se meze nekladou. Tady se nejspíš potvrdí moje slova z úvodu seriálu, že časem budete omezeni vlastní fantazií než možnostmi programu Gimp...
Simulace přidaného stínu
Pomocí tohoto návodu jednoduše přidáme jakémukoliv předmětu stín. Snímek tak získá hloubku a perspektivu. V tomto případě použijeme jednoduchý filtr Vržený stín.
1. Vytvoření výběru - objektu, který má vrhat stín, musíme nejprve vytvořit výběr. Možností, jak vytvořit výběr je celá řada a jsou podrobně popsány v jedné z předchozích kapitol). Pokud budeme přidávat stín celému obvodu obrázku, stačí aby byl aktivní (pochodující mravenci musí běhat po jeho obvodu).
2. Použijeme příkaz Filtry/Světlo a stín/Vržený stín.
3. Nastavení filtru:
- Posun X a Y - zadáním hodnot určíme délku stínu v obou směrech
- Poloměr rozostření - touto hodnotou určíme ostrost stínu, tedy vlastně jak vysoko je předmět nad povrchem
- Krytí - to je jasné - touto hodnotou určujeme, do jaké míry má stín překrývat oblast pod stínem.
4. Potvrzení - stiskneme tlačítko Budiž.
Tip:
Než začnete zadávat hodnoty, podívejte se odkud vlastně přichází na snímku světlo a kam má tedy vržený stín směřovat. Pokud tuto zásadu nebudete dodržovat, výsledek bude vypadat fakt divně...
Původní obrázek a přidaný stín
Simulace perspektivního přidaného stínu
Pomocí tohoto návodu přidáme jakémukoliv předmětu realistický perspektivní stín, ale zdaleka ne tak jednoduše jako v předchozím případě. Snímek také získá hloubku a perspektivu a pokud se nám to podaří, výsledek bude prostě fantastický. V tomto případě použijeme filtr Perspektiva. Použití tohoto filtru vyžaduje dobrou prostorovou orientaci.
1. Vytvoření výběru - objektu, který má vrhat stín, musíme nejprve vytvořit výběr.
2. Použijeme příkaz Filtry/Světlo a stín/Perspektiva.
3. Nastavení filtru:
- Úhel - jezdcem určíme úhel vrženého stínu z pohledu pozorujícího
- Poměrná vzdálenost obzoru - jezdcem určíme výšku zdroje světla nad obzorem - tím pádem samozřejmě také úhel stínu
- Poměrná délka stínu - jezdcem určíme délku stínu. Čím vyšší hodnotu zadáme, tím dál bude vržený stín za objektem, takže se může stát, že při příliš vysoké hodnotě bude stín mimo obrázek - to jen pokud stín budete marně hledat...
- Poloměr rozostření - touto hodnotou určíme ostrost stínu, tedy vlastně jak vysoko je předmět nad povrchem
- Barva - zde můžeme změnit dokonce barvu stínu
- Krytí - to je jasné - touto hodnotou určujeme, do jaké míry má stín překrývat oblast pod stínem
- Interpolace - můžeme změnit typ
- Povolit změnu velikosti - pokud označíme tuot volbu, filtr může po vytvoření stínu změnit velikost obrázku
4. Potvrzení - stiskneme tlačítko Budiž.
5. Sloučení vrstev - stín je vytvořen v nové vrstvě na průhledném pozadí. Pokud je vše v pořádku, vrstvy sloučíme pomocí příkazu Vrstva/Sloučit dolů
Tip:
Napoprvé budete z nastavení asi trochu vedle. Ale až na to přijdete, bute nadšeni, jaké možnosti jsou k dispozici a stínovat budete snad všechno... Každopádně k dispozici je tu příkaz Upravit/Zpět, kdy můžete vracet každou nastavenou hodnotu. No a když filtr vzteky zavřete , naleznete jej připravený v příkazu Filtry/Znovu zobrazit... Nezapomeňte dodržovat zásadu o směru přicházejícího světla, kdy stín jde vždy opačným směrem... :-D
Původní snímek a po simulaci perspektivního stínu
Simulace prohnuté fotografie
Pomocí tohoto návodu můžeme prohnou obrázek v libovolném poloměru a tvaru. Zbývající část obrázku bude po prohnutí vyplněna průhledností.
1. Použijeme příkaz Filtry/Zkreslení/Zkřivit.
2. Nastavení - označíme volbu Automatický náhled, v poli Křivka hranic označíme volbu Horní a v poli Typ křivky označíme volbu Plynulá
3. Kurzor myši umístíme na křivku grafu a tvarováním křivky vytvoříme požadovaný tvar prohnutí. Změny jsou viditelné v okně náhledu.
4. Pokud se mají shodovat tvary horního a spodního okraje obrázku, stiskneme tlačítko Kopírovat.
5. Pokud požadujeme vytvořit spodní okraj odlišný, označíme volbu Spodní a opakujeme postup od třetího bodu.
6. Potvrzení - stiskneme tlačítko Budiž.
Tip:
Pokud požadujeme prohnout obrázek v perspektivě, pozměníme hodnotu v poli Rotovat.
Tolik pro inspiraci. Jsou to jednoduché ukázky toho, co všechno je možné snadno v Gimpu vytvořit. Tyto základní postupy vám mohou ukázat cestu jak na to, a z nich lze odvodit další...
V příštím díle se tohoto tématu budeme držet a přiblížíme si téma fotomontáže, koláže, triky a možnosti, jaké nám Gimp při této tvorbě nabízí.
Jako lahůdku si pak můžete na následující stránce prohlédnout Best Gimp tuorial - to nejlepší, co autoři za rok 2010 vytvořili.